Права пацієнтів 

Права пацієнтів 

2021-04-26T10:52:03+03:00 26.04.2021|

Пацієнт – це людина, яка звернулась по допомогу до закладу охорони здоров’я чи медичного спеціаліста.

Пацієнти України мають широкий перелік прав і обов’язків, хоча рідко про це пам’ятають.

Отже, Конституція України, Цивільний кодекс, Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» та інші нормативні акти визначають такі права пацієнтів:

права пацієнтів

  • право на вільний вибір лікаря, якщо останній може запропонувати свої послуги, та вибір методів лікування відповідно до його рекомендацій;
  • право на отримання достовірної і повної інформації про стан свого здоров’я, у тому числі на ознайомлення з відповідними медичними документами, що стосуються його здоров’я;
  • право на інформовану згоду щодо застосування методів діагностики, профілактики та лікування та право відмовитись від лікування;
  • право на таємницю про стан свого здоров’я, факт звернення за медичною допомогою, діагноз, а також про відомості, одержані при його медичному обстеженні;
  • право пацієнта, який перебуває на стаціонарному лікуванні в закладі охорони здоров’я, на допуск до нього інших медичних працівників, членів сім’ї, опікуна, піклувальника, нотаріуса та адвоката;
  • право направлятися для лікування за кордон у разі необхідності подання того чи іншого виду медичної допомоги хворому та неможливості її надання в закладах охорони здоров’я України;
  • право відшкодування заподіяної здоров’ю шкоди;
  • можливість проведення незалежної медичної експертизи у разі незгоди громадянина з висновками державної медичної експертизи, застосування до нього заходів примусового лікування та в інших випадках, коли діями працівників охорони здоров’я можуть бути ущемлені загальновизнані права людини і громадянина;
  • право на оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоров’я.

При цьому, обов’язки у пацієнтів прямо не визначаються, а випливають з прав лікаря.

Так, відповідно до статті 34 Основ лікар має право відмовитися від подальшого ведення пацієнта, якщо останній не виконує медичних приписів або правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров’я, за умови, що це не загрожуватиме життю хворого і здоров’ю населення.

Лікар не несе відповідальності за здоров’я хворого у разі відмови останнього від медичних приписів або порушення пацієнтом встановленого для нього режиму.

Таким чином, до обов’язків пацієнтів можна віднести:

  • обов’язок виконання медичних приписів лікаря;
  • обов’язок виконання правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров’я.

ДОСТУПНІСТЬ МЕДИЦИНИ ДЛЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ

Медицина у селах

Одним із основних викликів сьогодні є доступність і якість медичної допомоги у сільській місцевості. За погодженням МОЗ України Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства розпочало будівництво нових амбулаторій у сільській місцевості, аби створити спроможну мережу надання первинної медичної допомоги. Навіть якщо у вашому населеному пункті не буде кабінету лікаря чи амбулаторії, то вони будуть розташовані таким чином, що лікар за необхідності зможе швидко приїхати до пацієнта. Саме для таких випадків передбачено, що лікарі матимуть службовий транспорт.

Щоби зробити медичну допомогу для людей у віддалених районах більш доступною, уже зараз на Полтавщині працюють “амбулаторії на колесах” – 7 пересувних медичних амбулаторій «Комплексні медичні послуги». Бригада лікарів щотижня відвідує кілька сіл і селищ, мешканці яких неподалік від домівки можуть безоплатно виміряти артеріальний тиск, зняти ЕКГ або здати аналізи (загальний аналіз крові, визначення рівня глюкози, ризиків утворення тромбів, біохімічний аналіз крові), пройти ультразвукове дослідження. Автомобілі закупили в рамках реалізації спільного проекту Світового банку та МОЗ України «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей» на Полтавщині.

Крім того, в Харківській, Дніпропетровській, Кіровоградській, Полтавській та Рівненській областях у 2019 році розпочнуть впроваджувати телемедичні технології у тестовому режимі. Це НЕ означає, що пацієнтів лікуватимуть скайпом. Навпаки – ці засоби допоможуть фельдшерам чи лікарям у селах оперативно проконсультуватись, наприклад, з вузьким спеціалістом, передати електрокардіограму і миттєво отримати відповідь. Це дуже важливо, коли відстань є критичним чинником.

Охорона здоров’я, дружня до підлітків

Підлітки (з 10 до 18 років) потребують особливої уваги, що відрізняється від уваги до менших дітей і дорослих, адже вони проходять критичний перехідний період життя. Це період, у якому закладаються основи для здорового життя у зрілому віці. Саме тому МОЗ України ініціювало зміни у нормативних документах, щоби в охороні здоров’я нарешті з’явився термін “підліток” і були чітко окреслені права кожно підлітка  на медичне обслуговування, таємницю та інші не менш важливі та властиві для цього віку аспекти. Так, неповнолітні зможуть укладати правочини щодо реалізації права на охорону здоров’я (зокрема – самостійно обирати лікарів, що надають первинну допомогу, і підписувати з ними декларації), самостійно звертатися за наданням медичних послуг, у тому числі – до приватних клінік, а з 16 років – матимуть право на таємницю про стан свого здоров’я: батьки матимуть право на доступ до медичної інформації лише за згодою підлітків.

Наразі проект закону пройшов громадське обговорення і знаходиться на погодженні центральних органів виконавчої влади.

Перехід від будинків дитини до підтримки сімей

Разом з іншими міністерствами МОЗ України працює над питанням деінституалізації. Ми сподіваємося досягти таких умов, щоб діти росли у сім’ях, а потреба у будинках дитини зникла до 2020 року.

Планується, що до 2020 року будинки дитини будуть працювати у звичному режимі, а паралельно проводитиметься необхідна підготовка, щоби усіх дітей, від яких відмовилися батьки, влаштувати у сім’ї. З 2020 року дітей не влаштовуватимуть до будинків дитини, а держава і громада буде здійснювати всі заходи, щоби зберегти можливість проживання та виховання  дитини з рідними батьками, а також допомагати їм у складних життєвих обставинах. У виключному випадку діти будуть направлені до патронатної або прийомної сім’ї чи сімейного будинку дитини.

Діти зможуть жити у будинках дитини до 2023 року. До 2023 року на місці дитячих будинків будуть організовані паліативно-реабілітаційні центри. Ці центри надаватимуть допомогу усім дітям в громаді, незалежно від їхнього соціального статусу та віку.

ДЕ ЗАКРІПЛЕНО ПРАВО НА ДОСТУПНІСТЬ У ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

Право на доступність у галузі охорони здоров’я закріплено в Європейській хартії прав пацієнтів, у статті 2 якої йдеться, що «Кожен має право на доступність медичних послуг, яких він/вона потребує за станом здоров’ я».

Також це право прописане в Конститутції України (стаття 49, ч. 1, 3), Основах законодавства України про охорону здоров’я (ст. 4 (ч. 4), 6), Цивільному кодексі України (статті 283, 284).

Якщо ваші права порушують:

  1. зверніть увагу медичного працівника, що ваші права гарантовані Законами України і Конституцією;
  2. якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться до головного лікаря із письмовою заявою/скаргою і попросіть її зареєструвати (в такому разі вам зобов’язані надати відповідь);
  3. якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться у департамент/управління охорони здоров’я у вашій області: http://moz.gov.ua/regionalni-upravlinnja із письмовою заявою/скаргою і попросіть вхідний номер (це допоможе дізнаватися хід розгляду вашого питання);
  4. якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію місцевих органів виконавчої влади;
  5. якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію Уряду за телефоном 1545.